مجله خودرو / اخبار / مشخصات فنی و ویژگی ها / معرفی ب ام و سری 7 در 7 نسل
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ | ۱۰:۰۱

معرفی ب ام و سری 7 در 7 نسل

نام نویسنده: ادمین مجله

گروه خودروسازی ب‌ام‌و فعالیت خود را از سال 1916 میلادی آغاز کرد و اکنون پس از یک قرن سابقه درخشان در زمینه تولید و عرضه انواع محصولات BMW، از جمله خودرو، موتورسیکلت و …، زیر برندهای معتبری همچون رولز رویس و مینی را نیز در اختیار دارد. با مروری بر یک قرن فعالیت این برند آلمانی می‌توان مجموعه‌ای از ارزشمندترین و نفیس‌ترین خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک و مدرن را مشاهده کرد.

اما اگر بخواهیم به یکی از سری تولیدات محبوب و مشهور این خودروساز آلمانی اشاره کنیم، یقینا نام سری 7 بیش از سایر مدل‌ها می‌درخشد. چرا که این خودروساز طی سال‌های متمادی کوشیده تا جدیدیترین و بروزترین تکنولوزی‌های خود را برای لوکس‌ترین محصولاتش به‌کار گیرد. در واقع می‌توان از سری 7 به عنوان پرچمدار سدان‌های لوکس آلمانی یاد کرد. در ادامه قصد داریم 7 نسل ب‌ام‌‌و سری 7 را مورد بررسی قرار دهیم.

نسل اول BMW با کد اتاق E23

کمپانی ب‌ام‌و اواخر دهه 1970 میلادی برای جایگزینی مدل E3 تصمیم به تولید سدانی لوکس و مجلل گرفت. طراحی اولیه خودرو بر عهده پال براک گذاشته شد. طراح خودروی مشهوری که پیش از این خودروهای موفقی را طراحی کرده بود. با نگاهی به رزومه کاری این طراح مشهور سابقه همکاری با برندهای مطرحی از جمله ب‌ام‌و، دایملر، سیتروئن و …. به چشم می‌خورد.

نسل اول BMW با کد اتاق E23

نسل اول سری 7 در زمان خود از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین سدان‌های بازار بود و فناوری‌ها و امکاناتی فراتر از دیگر خودروها را در اختیار داشت. همه مدل‌های این خودرو به جز مدل 745i دارای موتور شش سیلندر 12 سوپاپ M30 بودند که در خودروهای قدیمی‌تر E3 و E9 نیز به کار رفته بود. سری 7 اتاق E23 اولین محصول بی ام و بود که به سیستم‌های هشدار دهنده درونی مجهز بود. این سیستم چک کنترل می‌تواند وجود ایراد در بخش‌های مختلف خودرو را تشخیص دهد و راننده را از وجود خطا مطلع کند که در زمان خود بسیار خاص و مدرن بود. همچنین سری 7 نسل اول از یک سیستم تهویه خودکار پیشرفته استفاده می‌کند مانند آنچه در خودروهای امروزی دیده می‌شود. از دیگر امکانات این خودرو باید به کامپیوتر سفری، ترمز ABS (البته به صورت آپشن و نه استاندارد) و ایربگ راننده آپشنال (در مدل‌های 1985 و 1986 اشاره کرد. ترمز ABS نیز در سال‌های آخر تولید به صورت استاندارد روی خودرو نصب می‌شد.

نسل دوم BMW با کد اتاق E32

این نسل کاملا نسبت به نسل اول سری 7 ، متحول شده و مجهز به آخرین فناوری‌های زمان خود شده بود که از سال‌های 1986 تا 1995 با کد اتاق E32 به بازرهای جهانی عرضه شد. در این نسل از دو پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم‌های 3 و 3.5 لیتر با قدرت 185 و 208 اسب‌بخار ، و یک پیشرانه 12 سیلندر با قدرت 300 اسب‌بخار استفاده شد که در میان رقبای سری 7، این مدل اولین پیشرانه 12 سیلندر را بر روی خود داشت.

نسل دوم BMW با کد اتاق E32

ب‌ام‌و ادعا می‌کرد 750Li با این پیشرانه قادر است به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت برسد ولی ب‌ام‌و سرعت این مدل را توسط لیمیتر محدود به 250 کیلومتر بر ساعت کرده بود. در سال 1992 دو پیشرانه 8 سیلندر با حجم‌های 3 و 4 لیتر با قدرت 215 و 282 اسب‌بخار جایگزین مدل‌های 6 سیلندر 730 و 735 قبلی شد. وزن خالص این مدل بسته به نوع پیشرانه و جعبه دنده و امکانات بین 1720 تا 1930 کیلوگرم بوده است.

از جمله امکانات و آپشن‌های این نسل ب‌ام‌و  سری 7 می‌توان به مواردی  از قبیل شیشه‌های دو جداره، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ، فکس و تلفن نیز اشاره کرد. مدلی خاص به نام Highline برای مدل 750Li در نظر گرفته شده بود که علاوه بر امکانات استاندارد سری 7 موارد خاص دیگری برای سرنشینان عقب ارائه می‌داد، نظیر ایرکاندیشن دو منطقه‌ای و صندلی‌های چرمی دارای سیستم گرمایش و سرمایش و تنظیم برقی جداگانه و کنترل دوگانه سیستم صوتی و پرده برقی برای شیشه‌های عقب ، محل استراحت پای سرنشینان عقب، دو میز تاشو با روکش چوب گردو و یک کنسول وسط که علاوه بر کلیدهای کنترلی که برای این سیستم‌ها روی آن قرار داده شده بود، مجهز به یک یخچال به همراه دو لیوان نیز بود.

نسل سوم BMW با کد اتاق E38

از نظر بسیاری از افراد، E38 زیباترین سری ۷ تاریخ بوده که از سال‌های 1994 تا 2001 عرضه شده و دارای بسیاری از ویژگی‌های منحصربفرد است که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به ایربگ‌های پرده‌ای اشاره کرد. E38 همچنین اولین سدان اروپایی بود که با ناوبری ماهواره‌ای عرضه شد. این خودرو اولین محصول تاریخچه ب‌ام‌و با تلویزیون داخلی و اولین سری ۷ با پیشرانه‌ دیزلی است.

نسل سوم BMW با کد اتاق E38

در سال 1995 پیشرانههای نصب شده روی این مدل شامل یک نمونه 2.5 لیتری توربو دیزل، دو پیشرانه 8 سیلندر 3 و 4 لیتری و یک پیشرانه 12 سیلندر 5.4 لیتری بودند. صندلی‌های برقی جلو به همراه حافظه و پوشش چرم، ایرکاندیشن اتوماتیک دو ناحیه‌ای، ایربگ راننده و سرنیشنان و همچنین ایربگ پرده‌ای نیز در این مدل بود. مدل‌های فیس لیفت بیشتر بهبودهای فنی را نشان می‌دادند اما چراغ‌های جلو نیز تغییریافته بودند و جلوپنجره نیز میله‌های عمودی بیشتری داشت.

در سال 1998 چراغ‌های جلو و عقب و جلو پنچره دچار تغییر شدند.در این مدل سیستم امنیتی کنترل از راه دور و سیستم کنترل پایداری به صورت استارندارد در همه مدل‌ها موجود بودند.سنسور پارک نیز جزو آپشن‌های سفارشی قرار گرفت. در مدل 750 سیستم ناوبری ماهواره‌ای به صورت استاندارد موجود بود.در سال 1999 پیشرانه‌های 735 و 740 مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها شد و در مدل 12 سیلندر نیز اصلاحاتی جهت بهبود راندمان صورت گرفت.

در سال 1996 پیشرانه‌های جدیدی روی این مدل قرار گرفت. نمونه 2.8 لیتری 6 سیلندر و 3.5 لیتری 8 سیلندر جزو پیشرانه‌های جدید بودند. همچنین پیشرانه 4 لیتری در مدل 740 جای خود را به نمونه 4.4 لیتری داد. از ویژگی‌های این مدل می‌توان به تعویض دنده به صورت دستی استپ ترونیک، سیستم ترکشن کنترل روی مدل‌های 8 و 12 سیلندر و سیستم ناوبری ماهواره‌ای (GPS) به همراه تلویزیون اشاره کرد.

نسل چهارم BMW با کد اتاق E65

یکی از جنجالی‌ترین نسل‌های سری 7 همین نسل چهارم است که از سال‌های 2001 تا 2008 با کد اتاق E65 به بازار عرضه شده است. علت آن را هم می‌توان در طراحی بحث برانگیز آن جستجو کرد. طراحی این نسل توسط “کریس بنگل” طراح سرشناس و مدیر وقت طراحی ب‌ام‌و انجام شده بود و بسیاری بر این باور بودند که طراحی آن رنگ و بویی از اصالت ب‌ام‌و ندارد. همچنین نارسایی‌های الکترونیکی بسیاری در این نسل وجود داشت که مزید بر علت می‌شد.

نسل چهارم BMW با کد اتاق E65

البته E65 از نظر فنی یکی از برجسته‌ترین سدان‌های لوکس بود به گونه‌ای که از جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته، کلید هوشمند، دید در شب، سیستم iDrive و… بهره می‌برد. اگرچه این نسل سری ۷ طویل‌تر، پهن‌تر و قدبلندتر از E38 بود اما وزن هر دو خودرو تقریبا مشابه بود. در این مدل سیستم iDrive ابداعی ب‌ام‌و برای اولین‌بار به کار گرفته شد و طرز کار این سیستم این گونه بود که اهرمی گرد در کنسول وسط قرار داشت و راننده می‌توانست با کمک آن بسیاری از امکانات و تنظیمات را کنترل کند که این تنظیمات در صفحه LCD بزرگ وسط داشبورد نمایش داده می‌شدند. همین قابلیت جدید نیز موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم آورده بود و دلیل آن هم پیچیدگی زیاد این سیستم برای آن برهه از زمان بود.

این نسل  از پیشرانه‌های با حجم بین 3 تا 6 لیتر و قدرت 230 تا 440 اسب‌بخار را در خود جای داده بود و همچنین یک نمونه 8 سیلندر 4.5 لیتری دیزلی نیز جزو انتخاب‌های مشتریان بود که با اقبال زیادی نیز روبرو شد زیرا کم مصرف بود و آلایندگی کمی نیز داشت. تغییرات کلی که برای مدل 2007 آن صورت گرفت شامل تغییر طراحی عقب و جلوی آن ، رینگ‌‎های جدید، آینه‌های تا شونده برقی و اصلاحاتی در سیستم iDrive می‌شد.

نسل پنجم BMW با کد اتاق F01

پس از نسل چهارم که ناکامی‌های زیادی را برای کمپانی BMW به همراه داشت، ب‌ام‌و بر آن شد تا طراحی قدیمی را کنار گذاشته و از زبان طراحی مدرن و الهام‌بخش‌تری بهره بگیرد. به همین دلیل نسل پنجم سری 7 اولین محصول کمپانی ب‌ام‌و است که از سامانه محرک چرخ‌های عقب، سامانه انتقال قدرت  8 سرعته خودکار، قابلیت تشخیص عابران پیاده، رادار نقاط کور، کروز کنترل هوشمند و ماساژورهای صندلی‌های عقب بهره برد. این نسل با دو کد F01 برای مدل استاندارد و F02 برای نسخه طویل‌تر که به اصطلاح با کد L شناخته می‌شود. این نسل از سال 2008 تا 2015 میلادی به بازار عرضه شده است.

نسل پنجم BMW با کد اتاق F01

این اولین محصول تاریخ ب‌ام‌و بود که از سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب، جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک، تشخیص عابران پیاده، پایش نقاط کور، کروز کنترل راداری و صندلی‌های عقب ماساژوردار بهره می‌برد. F01 همچنین اولین محصول ب‌ام‌و مجهز به قوای محرکه‌ی هیبریدی بود.

پیشرانه‌های این نسل بی ام و عبارتند از مدل 6 سیلندر خطی 3 لیتری با قدرت 326 اسب‌بخار در مدل‌های 740i و 740Li، 8 سیلندر V شکل با حجم 4.4 لیتر و قدرت تولیدی 407 اسب‌بخار در مدل‌های 750i و 750Li و یک پیشرانه دیزلی 6 سیلندر خطی با حجم 3 لیتر و قدرت 242 اسب‌بخار در مدل 730d که همه آن‌ها قدرت خود را توسط جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌کنند. یک مدل 12 سیلندر V شکل با حجم 6 لیتر و قدرت 540 اسب‌بخار نیز در این نسل وجود دارد که قدرت خود را توسط جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک ZF به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در این نسخه حدود 4.6 ثانیه است.

نسل ششم BMW با کد اتاق G12

نسل ششم ب‌ام‌و سری 7با کد اتاق G11/gG12 از سال‌های 2015 تا 2021 به بازار جهانی عرضه شده است. این نسل از بی ام و سری 7 شاید برای مخاطبان و علاقه‌مندان ایرانی برند ب‌ام‌و بسیار نام آشنا باشد. چرا که در حال حاضر آخرین نسل از سری 7 وارد شده به بازار ایران به شمار می‌رود. این خودرو که توسط شرکت پرشیا خودرو پا به بازار ایران گذاشت، از جدیدترین و بروزترین تکنولوژی‌های زمان خود برخوردار بوده است.

نسل ششم BMW با کد اتاق G12

همچنین یکی دیگر از دلایل محبوبیت این نسل توسط ایرانیان، طراحی ان است که توسط طراح پرآوازه و مشهور ایرانی یعنی نادر فقیه زاده صورت پذیرفته است. در واقع می‌توان این نسل از سری 7 را یکی شاهکار هنری دانست که توسط طراح ایرانی خلق شده است. با نگاه به نسل ششم سری ۷ کاملا واضح است که این خودرو باابهت‌تر و مدرن‌تر از نسل پیشین خود بوده است. این خودرو سبک‌تر از نسل قبل بوده و جلوپنجره‌ آن نیز دارای دریچه‌هایی است که در زمان‌های موردنیاز باز می‌شوند تا هوا وارد شود.

سیستم تعلیق بادی خودرو نیز به‌صورت خودکار تنظیم شده و از سیستم کنترل حرکتی نیز برخوردار است. همچنین سیستم نیمه خودران و پارک خودکار نیز در این نسل به چشم می‌خورد. نسل ششم سری 7 نیز مانند گذشته با طیف متنوعی از پیشرانه به بازارهای جهانی عرضه شده است. اما با توجه به قوانین حاکم در آن زمان، شرکت پرشیاخودرو توانست نسخه چهار سیلندر این خودرو را به بازار ایران عرضه کند. این پیشرانه از نوع توربوشارژ چهار سیلندر با حجم ۲ لیتر بوده و قادر است ۲۵۸ اسب‌بخار قدرت را همراه با ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک و به سوی چرخ‌های عقب ارسال کند. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۷۹۵ کیلوگرمی برابر با ۶.۳ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی بی ام و 730li در حدود ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

همچنین نسخه فیس‌لیفت شده این نسل نیز با کد G11 شناخته می‌شود که دارای طراحی بروزتر و جلوپنجره‌ای بزرگ‌تر است. سپر خودرو نیز تغییر کرده و چراغ‌های نمای انتهایی خودرو متحول شده‌اند. طیف وسیعی از فناوری‌های کمک راننده در این خودرو به کار رفته است. به دلیل تغییر گسترده  ساختار و فضای داخلی می‌توان نسل هفتم را نقطه عطف در طراحی و ساخت سری 7 عنوان کرد.

نسل هفتم BMW سری 7 با کد اتاق G70

نسل جدید BMW سری 7 که به تازگی توسط ب‌ام‌و به صورت رسمی معرفی شده است، در خط تولید دینگولفینگ در دو نسخه سری 7 با کد اتاق G70 و i7 به صورت انبوه تولید می‌شود. نسل هفتم سری 7 با طیف متنوعی از پیشرانه‌ها رونمایی شد که علاوه‌بر نسخه‌های درون‌سوز ینزینی و دیزلی، برای نخستین‌بار نسخه الکتریکی آن را هم تحت عنوان i7 معرفی شده است. نسل جدید سری 7 به دلیل بهره‌مندی از جدیدترین تکنولوژی‌ها و همینطور استفاده از پلتفرم منعطف CLAR، یکی از پیچیده‌ترین تولیدات این کمپانی شمرده می‌شود.

نسل هفتم BMW سری 7 با کد اتاق G70

نسل جدید ب‌ام‌و سری 7 در همان خط تولید BMW سری 5، سری 8 و iX تولید و مونتاژ می‌شود، اما آماده‌سازی این خطوط برای تولید پیشرفته‌ترین محصول ب‌ام‌و، هزینه‌ای حدودا 300 میلیون یورویی را در پی داشته است. طبق اعلام ب‌ام‌و این خط تولید تا اواسط دهه جاری، نیمی از محصولات الکتریکی ب‌ام‌و را تولید و عرضه خواهد کرد. همچنین برای اولین بار این خودروساز در حال استفاده آزمایشی از فرایندهای خودکار در داخل کارخانه است تا فرایندهای لجستیک و مونتاژ بهینه شود.

ب‌ام‌و برای علاقه مندان به موتورهای احتراق داخلی دو مدل را در نسل جدید سری ۷ ارائه کرده است؛ مدل پایه دارای یک پیشرانه ۶ سیلندر و مدل دیگر از نوع ۸ سیلندر Vشکل است. در مدل 740i شاهد استفاده از یک پیشرانه سه لیتری ۶ سیلندر خطی توربوشاژ  به همراه یک سیستم هیبرید ۴۸ ولتی هستیم. مجموع قدرت خروجی در این مدل ۳۷۵ اسب‌بخار و گشتاور آن ۵۱۹ نیوتن متر است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این مدل ۵ ثانیه اعلام شده است.

در مدل 760i xDrive از یک پیشرانه ۴.۴ لیتری تویین توربوشارژ ۸ سیلندر به همراه سیستم هیبرید خفیف و با حداکثر قدرت ۵۳۶ اسب‌بخار و گشتاور ۷۴۹ نیوتن متر استفاده شده است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این مدل ۴.۲ ثانیه اعلام شده است. در هر دو این مدل ها مهندسان ب‌ام‌و از یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک بهره گرفته‌اند.

و اما نسخه الکتریکی سری 7 که برای اولین بار معرفی و عرضه شده است، با نام تجاری i7 xDrive60 شناخته می‌شود. این خودرو از دو موتور الکتریکی و یک پک باتری 101.7 کیلووات ساعتی برخوردار است که می‌توانند در مجموع قدرتی معادل 536اسب‌بخار و 744 نیوتن متر گشتاور را تولید کنند. طبق استانداردهای آمریکا، i7 با هربار شارز کامل قادر به پیمایش مسافتی در حدود ۳۰۰ مایل (حدود ۴۸۲ کیلومتر) است. همچنین در مدت زمان 10 دقیقه شارژ لازم برای پیمایش مسافتی حدود 80 مایل انجام می‌شود. شایان ذکر است شتاب صفر تا صد این نسخه حدود 4.5 ثانیه اعلام شده است.

برای دریافت بروز‌ترین اخبارها و قیمت‌همه جا در خبرنامه عضو شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *